Studerande har svårt med läsförståelsen – många tar till genvägar

Press/Media: Press / Media

Description

Att studerande kämpar med läsningen mer än tidigare har inte undgått universitetslektorerna Sofia Stolt, Åsa Mickwitz och Monica Londen.

De är överens om att tentor inte är det bästa sättet att ge studerandena en så bra läsrutin som möjligt. Att försöka memorera kurslitteraturen individualiserar lärandet, vilket inte är till fördel för studerandena.

I stället förespråkar de en modell där studerande ges tid att reflektera kring och diskutera de texter de läst i grupp.

Sofia Stolt, universitetslektor i modersmål och affärskommunikation vid Svenska handelshögskolan, säger att det hör till lärarens uppgift att ge texten i ett sådant format att den är hanterbar.

– Man kan ge boken i handen på studenterna och säga att de ska läsa den, men det fungerar inte. Det behövs instruktioner för att stöda läsningen, säger Stolt.

Period19.02.2025

Media contributions

1

Media contributions