Abstract
Sosiologinen arvotutkimus on laajentanut aiempaa tieteellistä käsitystä arvosta ja arvoista merkittävästi viimeisen muutaman vuosikymmenen aikana. Tässä tutkimuksessa on tarkasteltu arvottamisen eli asioiden arvokkaaksi ja arvojen mukaiseksi todentamisen tekniikoita ja menetelmiä. Tutkimussuuntaus on yritysetiikan tutkimuksen kannalta merkittävä. Sen mukaan yrityksen arvoista puhuminen ei ole mielekästä ilman, että huomioidaan yritysten konkreettiset käytännöt, joilla erilaiset asiat todennetaan arvojen mukaisiksi ja enemmän tai vähemmän arvokkaiksi. Uudessa sosiologisessa arvotutkimuksessa on tutkittu kollektiivisessa toiminnassa esiintyvien arvottamisen käytäntöjä ja arvottamisen laajalle levinneitä yhteiskunnallisia konventioita. Sen sijaan tutkimuksessa on toistaiseksi tarkasteltu varsin rajallisesti tietoista arvonluontia ja -lisäystä, joka perustuu monien eri arvojen varaan. Artikkelissa sovelletaan uuden arvotutkimuksen antamia käsitteellisiä työkaluja monimuotoisen arvonluonnin ja -lisäyksen edistämiseksi liiketoiminnassa.
Translated title of the contribution | From values to valorization: applications of new sociology of worth in business development |
---|---|
Original language | Finnish |
Peer-reviewed scientific journal | Yritysetiikka |
Volume | 10 |
Issue number | 1 |
Pages (from-to) | 6-21 |
Number of pages | 16 |
ISSN | 1797-8866 |
Publication status | Published - 23.03.2018 |
MoE publication type | A1 Journal article - refereed |
Keywords
- 512 Business and Management
- Arvon lajit
- arvonluonti
- arvottaminen
- taloussosiologia