Attityder och beteenden undercovid-19-pandemin

Pol Campos-Mercade, Erik Wengström, Ola Andersson

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Abstract

Sverige valde en annan väg under pandemin. Men vad tyckte egentligen svenskarna om strategin och hur utvecklades synen på strategin över tiden? Vad kännetecknar de som fann de svenska åtgärderna tillräckliga och de som ansåg dem otillräckliga? Vi presentar en kartläggning av attityder, oro och beteenden och hur de relaterar till sociodemografiska variabler, preferenser och politiska attityder. Den svenska pandemihanteringen har starkare stöd bland de med hög tillit, de som står till vänster politiskt, samt de med hög tolerans för hälsorisker. Följsamheten till restriktioner varierar med risktolerans och tillit, men också med individens grad av tålmodighet och altruism.
Original languageSwedish
Non-refereed scientific journalEkonomisk debatt
Volume49
Issue number6
Pages (from-to)5-18
Number of pages14
ISSN0345-2646
Publication statusPublished - 2021
MoE publication typeD1 Article in a trade journal

Keywords

  • 511 Economics

Areas of Strength and Areas of High Potential (AoS and AoHP)

  • AoS: Competition economics and service strategy - Quantitative consumer behaviour and competition economics

Cite this