Abstract
Vem som helst kan bli sårbar i något skede av livet. Vi kan ha utmaningar i våra relationer, uppleva professionella eller finansiella svårigheter, eller bli drabbade av fysisk eller psykisk ohälsa. Företag, andra aktörer på marknaden samt forskare bör lyssna till sårbara konsumenters upplevelser och erfarenheter.
Statliga och kommunala aktörer som har lagstadgad plikt att möta och tillgodose
sårbara konsumenters behov bör vara särskilt intresserade av att söka svar på
dessa frågor. Forskare inom marknadsföring bör föra fram de röster som sällan
blir hörda; konsumenter som av olika anledningar är sårbara.
Statliga och kommunala aktörer som har lagstadgad plikt att möta och tillgodose
sårbara konsumenters behov bör vara särskilt intresserade av att söka svar på
dessa frågor. Forskare inom marknadsföring bör föra fram de röster som sällan
blir hörda; konsumenter som av olika anledningar är sårbara.
Translated title of the contribution | The importance of understanding the experiences of vulnerable consumers |
---|---|
Original language | Swedish |
Peer-reviewed scientific journal | Ekonomiska Samfundets Tidskrift |
Volume | 2023 |
Issue number | 2 |
Pages (from-to) | 14-20 |
ISSN | 0013-3183 |
Publication status | Published - 2023 |
MoE publication type | D1 Article in a trade journal |
Keywords
- 512 Business and Management
- Customers and Relations
Areas of Strength and Areas of High Potential (AoS and AoHP)
- AoS: Competition economics and service strategy - Service and customer-oriented management