Abstract
Sambandet mellan hållbarhet och teknologi har redan länge stått i fokus. Man har föreställt sig att våra klimat- och miljöutfordningar skall kunna lösas genom smarta tekniska lösningar. Det finns orsak att ta hållbarhetsfrågor på allvar även inom immaterialrätten. Ett område inom immaterialrätten, som inte diskuterats särkskilt mycket i detta sammanhang är varumärkesrätten, vilket betraktas i artikeln lite närmare. I artikeln behandlas en färsk studie om så kallade "gröna" varumärken och därefter hållbarhet och EU:s förhållande till den. Å andra sidan diskuteras hur fenomenet upcycling eller kreativt återbruk illustrerar vilka frågor man står inför då man försöker balansera varumärkesskydd och hållbarhet.
Original language | Swedish |
---|---|
Peer-reviewed scientific journal | Tidskrift utgiven av Juridiska föreningen i Finland |
Volume | 158 |
Issue number | 2 |
Pages (from-to) | 140-148 |
ISSN | 0040-6953 |
Publication status | Published - 2023 |
MoE publication type | D1 Article in a trade journal |
Keywords
- 513 Law
- EU-varumärke
- Hållbar utveckling