From values to valorization: applications of new sociology of worth in business development

Ville-Pekka Sorsa

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Abstract

Sosiologinen arvotutkimus on laajentanut aiempaa tieteellistä käsitystä arvosta ja arvoista merkittävästi viimeisen muutaman vuosikymmenen aikana. Tässä tutkimuksessa on tarkasteltu arvottamisen eli asioiden arvokkaaksi ja arvojen mukaiseksi todentamisen tekniikoita ja menetelmiä. Tutkimussuuntaus on yritysetiikan tutkimuksen kannalta merkittävä. Sen mukaan yrityksen arvoista puhuminen ei ole mielekästä ilman, että huomioidaan yritysten konkreettiset käytännöt, joilla erilaiset asiat todennetaan arvojen mukaisiksi ja enemmän tai vähemmän arvokkaiksi. Uudessa sosiologisessa arvotutkimuksessa on tutkittu kollektiivisessa toiminnassa esiintyvien arvottamisen käytäntöjä ja arvottamisen laajalle levinneitä yhteiskunnallisia konventioita. Sen sijaan tutkimuksessa on toistaiseksi tarkasteltu varsin rajallisesti tietoista arvonluontia ja -lisäystä, joka perustuu monien eri arvojen varaan. Artikkelissa sovelletaan uuden arvotutkimuksen antamia käsitteellisiä työkaluja monimuotoisen arvonluonnin ja -lisäyksen edistämiseksi liiketoiminnassa.
Translated title of the contributionFrom values to valorization: applications of new sociology of worth in business development
Original languageFinnish
Peer-reviewed scientific journalYritysetiikka
Volume10
Issue number1
Pages (from-to)6-21
Number of pages16
ISSN1797-8866
Publication statusPublished - 23.03.2018
MoE publication typeA1 Journal article - refereed

Keywords

  • 512 Business and Management
  • Arvon lajit
  • arvonluonti
  • arvottaminen
  • taloussosiologia

Fingerprint Dive into the research topics of 'From values to valorization: applications of new sociology of worth in business development'. Together they form a unique fingerprint.

  • Cite this