Fuusiot henkilöstön näkökulmasta: Opas onnistuneeseen fuusioon ja Case Helsingin sosiaali- ja terveysvirasto.

Marko Hakonen*, Jukka Lipponen, Janne Kaltiainen, Olli-Jaakko Kupiainen

*Corresponding author for this work

Research output: Book/ReportCommissioned reportProfessional

Abstract

Tämä yleistajuinen opas tuo esille viimeisimpiä tutkimustuloksia henkilöstön kokemusten merkityksestä fuusioiden onnistumiselle. Kirjan käyttäytymistieteellinen näkökulma pohjautuu erityisesti sosiaalipsykologiseen muutos- ja fuusiokirjallisuuteen sekä niissä keskeisiksi nostettuihin käsitteisiin. Opaskirja jakautuu kolmeen osaan: A) malli fuusioprosessin onnistumisen edellytyksistä, B) tutkimus Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysviraston yhdistymisestä ja C) lomake fuusioprosessin seuraamiseksi.

Oppaan ensimmäisessä osassa esittelemme tutkimuskirjallisuuteen ja tutkimuksiimme perustuvan mallin, jonka keskiössä on yhteenkuuluvuuden tunteen rakentuminen fuusion jälkeen. Fuusion onnistumisen edellytyksenä on, että eri taustoista tulevat tekijät kokevat uuden organisaation yhteiseksi ja samastuvat siihen. Uuden organisaation yhteisen identiteetin rakentumista puolestaan edesauttavat fuusioprosessin kokeminen oikeudenmukaisena, kokemus ylimmän johdon luotettavuudesta sekä muutokseen liittyvien uhan kokemusten hallinta. Nämä mallimme kolme kulmakiveä ovatkin vahvasti toisiinsa yhteydessä. Edellä mainittujen onnistuneen fuusion edellytysten lisäksi esittelemme kolme yhteenkuuluvuuden tunteen seuraustekijää: työn imu eli hyvinvointi, toimivat suhteet fuusion osapuolten välillä, sekä tavoitteiden saavuttamisen.

Kirjamme toisessa osassa esittelemme tuloksia tutkimushankkeestamme, jossa tutkimme henkilöstön kokemuksia Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysviraston yhdistymisestä. Esiteltävät tulokset liittyvät kirjan ensimmäisessä osassa esittelemäämme malliin fuusioprosessin keskeisistä tekijöistä. Fuusioprosessin eri vaiheissa vuosina 2012-2014 tehtyjen kolmen lomakekyselyn johtopäätöksenä on, että kokemus ylimmän johdon luotettavuudesta ja fuusioprosessin oikeidenmukaisuudesta näyttäytyvät haasteina. Vahvuuksina tuloksissa esille nousevat työn tekemisen mielekkyys ja fuusion osapuolten väliset myönteiset suhteet. Huomionarvoista tuloksissa oli myös fuusion osapuolten väliset erot fuusioprosessin kokemisessa.

Oppaamme viimeisessä osassa tarjoamme tulevaisuuden fuusioiden toteuttajille ja johtajille työkalun muutosprosessin seuraamiseen. Oppaan ensimmäisessä osassa esittelemämme mallimme ja tutkimustemme pohjalta olemme laatineet helppokäyttöisen kyselylomakkeen, jonka mittarit antavat fuusion toteuttajille keskeistä seurantainformaatiota fuusioprosessista.
Original languageFinnish
Place of PublicationHelsinki
PublisherHelsingin yliopisto
Number of pages40
ISBN (Print)978-951-51-1027-5
ISBN (Electronic)978-951-51-1028-2
Publication statusPublished - 2015
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

NameSosiaalitieteiden laitoksen julkaisuja
PublisherHelsingin yliopisto
No.17
Volume2015
ISSN (Print)1798-9124
ISSN (Electronic)1798-9051

Keywords

  • 514,2 Social policy

Cite this

Hakonen, M., Lipponen, J., Kaltiainen, J., & Kupiainen, O-J. (2015). Fuusiot henkilöstön näkökulmasta: Opas onnistuneeseen fuusioon ja Case Helsingin sosiaali- ja terveysvirasto. (Sosiaalitieteiden laitoksen julkaisuja; Vol. 2015, No. 17). Helsingin yliopisto. http://hdl.handle.net/10138/158205