In the interface between entrepreneurship and marketing

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Abstract

Företag, stora som små, är verksamma på marknader som kan beskrivas som föränderliga, komplexa, riskfyllda, oförutsägbara, konkurrensutsatta, överlappande, fragmenterade o.s.v. Strukturerna förändras och kunderna är mera krävande. Nya tider kräver nya marknadsföringsmetoder. När omgivningen förändras, bör metoderna anpassas till verkligheten. Som ett svar på hur marknadsföringsmetoderna skall anpassas till de nya tiderna, har man inom forskningen bl.a. sökt svaret genom att integrera idéer från forskningen kring entreprenörskap i marknadsföringstänkandet. Forskningsområdet kallas entreprenöriell marknadsföring.

I denna diskussion klargörs vad begreppet entreprenöriell marknadsföring står för, samt vilka implikationer detta får för företagets verksamhet. Diskussionen tangerar även vad begreppet kan ha för betydelse för yrkeshögskoleundervisningen i marknadsföring. Entreprenöriell marknadsföring kompletterar existerande teorier, och tillsammans kan man hävda att de bildar något som kunde kallas modern marknadsföringsteori.
Translated title of the contributionIn the interface between entrepreneurship and marketing
Original languageSwedish
Title of host publicationYrittäjyyden jäljillä - ajatuksia yrittäjyydestä urana, omistajuutena ja markkinointiasenteena
EditorsMargit Niemelä
Number of pages13
Place of PublicationVaasa
PublisherVAMK University of Applied Sciences
Publication date2012
ISBN (Print)978-952-5784-14-5
Publication statusPublished - 2012
MoE publication typeB2 Book chapter

Publication series

NameOther publications
PublisherVAMK, University of Applied Sciences
NumberC12
ISSN (Print)1797-5484

Keywords

  • 512 Business and Management

Fingerprint Dive into the research topics of 'In the interface between entrepreneurship and marketing'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this