Marknadsföringstänkande i Finland reflekterat i Stockmanns tidningsannonsering 1902-2002

Marja-Leena Elisabeth Sarvikivi

Research output: Contribution to journalArticleScientific

Abstract

Under 1900-talet har Stockmann haft en unik position i Finland inom konsument-marknaden. I Stockmanns annonser kan karaktäristika i marknadsföringsteorier av-läsas innan marknadsföringsteori i egentlig mening tar form i Finland. Under hela det studerade seklet är rationella produktattribut och rationell argumentering frekventare än emotionell. Från 1960-talet framåt anknyter argumen-teringen i annonserna snarare till social än funktionell konsumtion.
Original languageSwedish
Peer-reviewed scientific journalEkonomiska Samfundets Tidskrift
Volume2020
Issue number2
Pages (from-to)44-50
ISSN0013-3183
Publication statusPublished - 2020
MoE publication typeB1 Journal article

Keywords

  • 512 Business and Management

Sustainable Development Goals

  • GOAL 03: Good Health and Well-being
  • GOAL 08: Decent Work and Economic Growth
  • GOAL 10: Reduced Inequality

Areas of Strength and Areas of High Potential (AoS and AoHP)

  • AoHP: Humanitarian and societal logistics

Cite this