Prima vara! Språk- och stilhistoriska studier i finlandssvenska och svenska varuhusannonser under 1900-talet

Marika Tandefelt

Research output: Book/ReportBookScientificpeer-review

Abstract

Vad säger språket i tidningsannonser om språkbruket och språkets utveckling? I fem delstudier analyseras svensk språkutveckling under 1900-talet utifrån tidningsannonser som varuhusen Stockmann i Helsingfors och Nordiska Kompaniet i Stockholm har publicerat. Studierna visar bl.a. hur rättstavningsreformen 1906 långsamt börjar tillämpas i annonsspråket, hur verben förlorar sin pluralisändelse och när varuhusen börjar tilltala sina kunder md du. Också balansen mellan olika ordklasser och användningen av adjektiv ägnas varsin studie.
Original languageSwedish
Place of PublicationHelsingfors
PublisherSvenska litteratursällskapet i Finland
Number of pages221
ISBN (Print)978-951-583-266-5
Publication statusPublished - 2013
MoE publication typeC1 Scientific book

Publication series

NameSkrifter utgivna av Svenska litteratursällskapet i Finland
No.779
ISSN (Print)0039-6842
NameStudier i nordisk filologi
No.85
ISSN (Print)0356-0376

Keywords

  • 612,1 Languages
  • KOTA2013
  • Equis Base Room

Cite this