@book{c1a96adf107a46bb991885a659583dd8,
title = "Prima vara!: Spr{\aa}k- och stilhistoriska studier i finlandssvenska och svenska varuhusannonser under 1900-talet",
abstract = "Vad s{\"a}ger spr{\aa}ket i tidningsannonser om spr{\aa}kbruket och spr{\aa}kets utveckling? I fem delstudier analyseras svensk spr{\aa}kutveckling under 1900-talet utifr{\aa}n tidningsannonser som varuhusen Stockmann i Helsingfors och Nordiska Kompaniet i Stockholm har publicerat. Studierna visar bl.a. hur r{\"a}ttstavningsreformen 1906 l{\aa}ngsamt b{\"o}rjar till{\"a}mpas i annonsspr{\aa}ket, hur verben f{\"o}rlorar sin pluralis{\"a}ndelse och n{\"a}r varuhusen b{\"o}rjar tilltala sina kunder md du. Ocks{\aa} balansen mellan olika ordklasser och anv{\"a}ndningen av adjektiv {\"a}gnas varsin studie.",
keywords = "612,1 Spr{\aa}kvetenskaper, reklamspr{\aa}k, finlandssvenska, KOTA2013, Equis Base Room",
author = "Marika Tandefelt",
year = "2013",
language = "Svenska",
isbn = "978-951-583-266-5",
series = "Skrifter utgivna av Svenska litteraturs{\"a}llskapet i Finland",
publisher = "Svenska litteraturs{\"a}llskapet i Finland",
number = "779",
address = "Finland",
}