Uutismediat vastuuttoman yritystoiminnan esiintuojina

Translated title of the contribution: The role of news media in uncovering irresponsible business conduct

Meri-Maaria Frig

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Abstract

Vastuullisuudesta kirjoitetaan yhä enemmän, mutta vastuuttomuuden tutkimus on ollut vähäistä. Tässä artikkelissa tarkastelen, millainen rooli journalismilla on yritystoimintaan liittyvien epäkohtien ja väärinkäytösten selvittämisessä hybridissä mediatilassa. Tutkimukseni pääaineistona on 497 journalistisissa medioissa julkaistua uutisartikkelia, podcastia, radio-ohjelmaa, televisio-ohjelmaa, kolumnia, kommenttia tai pääkirjoitusta. Lisäksi aineistoon sisältyy yritysvastuutapauk- sille keskeisiä sosiaalisen median julkaisuja. Tutkimusaineiston perusteella kriittinen julkisuus liittyy erityisesti yritysten vastuuseen globaalissa taloudessa, työelämän etiikkaan, yritysten viestintään tai ympäristövaikutuksiin. Analysoin artikkelissa, millä tavoin vastuuttomuustapaukset näyttäytyvät journalistisissa medioissa. Tulokset havainnollistavat, miten yritysvastuukohut usein syntyvät erilaisten yhteiskunnallisten toimijoiden yhteistyönä. Voimme toisaalta havaita, miten yritystoiminnan vaikutuksista raportointiin liittyy jännitteitä eri tiedontuottajien välillä. Kansalaisjärjestöt ja vastuullisuusvaikuttajat voivat täydentää uutistoimittajien ja tutkivien journalistien työtä yhteiskunnallisten ongelmien ja epäkohtien esiintuojana.
Translated title of the contributionThe role of news media in uncovering irresponsible business conduct
Original languageFinnish
Peer-reviewed scientific journalMedia & Viestintä
Volume46
Issue number1
Pages (from-to)44-66
Number of pages23
ISSN1798-3827
DOIs
Publication statusPublished - 29.03.2023
MoE publication typeA1 Journal article - refereed

Keywords

  • 518 Media and communications
  • journalismi
  • mediakohu
  • vastuullisuusviestintä
  • vastuuttomuus
  • yritysvastuu

Fingerprint

Dive into the research topics of 'The role of news media in uncovering irresponsible business conduct'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this