Betydelsen av att förstå sårbara konsumenters erfarenheter

Johanna Gummerus*, Catharina von Koskull, Deirdre O'Loughlin, Carol Kelleher

*Motsvarande författare för detta arbete

Forskningsoutput: TidskriftsbidragArtikelYrkesinriktad

Sammanfattning

Vem som helst kan bli sårbar i något skede av livet. Vi kan ha utmaningar i våra relationer, uppleva professionella eller finansiella svårigheter, eller bli drabbade av fysisk eller psykisk ohälsa. Företag, andra aktörer på marknaden samt forskare bör lyssna till sårbara konsumenters upplevelser och erfarenheter.
Statliga och kommunala aktörer som har lagstadgad plikt att möta och tillgodose
sårbara konsumenters behov bör vara särskilt intresserade av att söka svar på
dessa frågor. Forskare inom marknadsföring bör föra fram de röster som sällan
blir hörda; konsumenter som av olika anledningar är sårbara.
Bidragets översatta titelThe importance of understanding the experiences of vulnerable consumers
OriginalspråkSvenska
Referentgranskad vetenskaplig tidskriftEkonomiska Samfundets Tidskrift
Volym2023
Nummer2
Sidor (från-till)14-20
ISSN0013-3183
StatusPublicerad - 2023
MoE-publikationstypD1 Artikel i en facktidskrift

Nyckelord

  • 512 Företagsekonomi
  • Customers and Relations

Styrkeområden och områden med hög potential (AoS och AoHP)

  • AoS: Konkurrensanalys och servicestrategi - Service och kundorienterad ledning

Citera det här