Sammanfattning
Exportringar är ett sätt att underlätta samarbete mellan små och medelstora
företag som har intentioner att internationalisera sin verksamhet. Logiken bak-
om exportringar är att samarbetet skall förstärka konkurrenskraften. I grupp
kan företagen sammanslå sina resurser och dela på kostnader och risker.
I artikeln utreds vilka faktorer som påverkar resultaten i exportringar. Tre
ringar undersöktes i studien. Resultaten visar att konceptet fungerar, men det
finns utrymme för förbättring. En central faktor är kompatibiliteten mellan
företagen, vilket är relevant att beakta vid organisationen av exportringar. En
kund- eller en systemorienterad organisation beaktar kompatibiliteten bättre än
en marknadsorienterad organisation.
företag som har intentioner att internationalisera sin verksamhet. Logiken bak-
om exportringar är att samarbetet skall förstärka konkurrenskraften. I grupp
kan företagen sammanslå sina resurser och dela på kostnader och risker.
I artikeln utreds vilka faktorer som påverkar resultaten i exportringar. Tre
ringar undersöktes i studien. Resultaten visar att konceptet fungerar, men det
finns utrymme för förbättring. En central faktor är kompatibiliteten mellan
företagen, vilket är relevant att beakta vid organisationen av exportringar. En
kund- eller en systemorienterad organisation beaktar kompatibiliteten bättre än
en marknadsorienterad organisation.
Bidragets översatta titel | You are seldom strong alone – cooperation in export partner groups |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Referentgranskad vetenskaplig tidskrift | Ekonomiska Samfundets Tidskrift |
Volym | 62 |
Nummer | 2 |
Sidor (från-till) | 89-97 |
Antal sidor | 9 |
ISSN | 0013-3183 |
Status | Publicerad - 2009 |
MoE-publikationstyp | A1 Originalartikel i en vetenskaplig tidskrift |
Nyckelord
- 512 Företagsekonomi