HRM i akademin: Byråkratiskt nonsens eller vägen till en bättre arbetsplats?

Katja Einola, Andreas Werr

Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKapitelVetenskapligPeer review

Sammanfattning

Universitet har under en tid varit utsatta för ett tryck att öka kvaliteten (på forskning, undervisning och organisatoriska processer) och produktionen (antalet examina och publikatio- ner). Human resource management (HRM) har framställts som ett medel för att uppnå dessa mål. Diskussionen om dess roll och potential inom akademin har dock varit polariserad. Å ena sidan har HRM och dess specifika praktiker diskuterats som ett verktyg för att få mer motiverade anställda och därmed mer högpresterande universitet. Å andra sidan har HRM studerats som en nyliberal, ideologiskt driven ledningsteknik. HRM framställs i den senare traditionen som en samling idéer och praktiker som i grunden står i strid med traditionella akademiska värden som demokrati, kollegialitet och akademisk frihet.

Även om vi sympatiserar med dessa värden och ser akademins okritiska anammande av HR-praktiker från affärsvärlden som ett potentiellt hot, tror vi att det är problematiskt att helt förkasta HRM och dess praktiker. Många problem erkänner man aldrig formellt och tar man ännu mindre itu med. I det här kapitlet tar vi upp några av de utmaningar som human resource management utgör för universitet.
OriginalspråkSvenska
Titel på värdpublikationLedning och (sned-)styrning i högskolan
RedaktörerMats Alvesson, Stefan Sveningsson
UtgivningsortLund
FörlagStudentlitteratur
Utgivningsdatum2020
Sidor157-186
ISBN (tryckt)9789144127064
StatusPublicerad - 2020
MoE-publikationstypA3 Del av bok eller annat samlingsverk

Nyckelord

  • 512 Företagsekonomi

Styrkeområden och områden med hög potential (AoS och AoHP)

  • AoS: Ansvarsfull organisering

Citera det här