Sammanfattning
Företag, stora som små, är verksamma på marknader som kan beskrivas som föränderliga, komplexa, riskfyllda, oförutsägbara, konkurrensutsatta, överlappande, fragmenterade o.s.v. Strukturerna förändras och kunderna är mera krävande. Nya tider kräver nya marknadsföringsmetoder. När omgivningen förändras, bör metoderna anpassas till verkligheten. Som ett svar på hur marknadsföringsmetoderna skall anpassas till de nya tiderna, har man inom forskningen bl.a. sökt svaret genom att integrera idéer från forskningen kring entreprenörskap i marknadsföringstänkandet. Forskningsområdet kallas entreprenöriell marknadsföring.
I denna diskussion klargörs vad begreppet entreprenöriell marknadsföring står för, samt vilka implikationer detta får för företagets verksamhet. Diskussionen tangerar även vad begreppet kan ha för betydelse för yrkeshögskoleundervisningen i marknadsföring. Entreprenöriell marknadsföring kompletterar existerande teorier, och tillsammans kan man hävda att de bildar något som kunde kallas modern marknadsföringsteori.
I denna diskussion klargörs vad begreppet entreprenöriell marknadsföring står för, samt vilka implikationer detta får för företagets verksamhet. Diskussionen tangerar även vad begreppet kan ha för betydelse för yrkeshögskoleundervisningen i marknadsföring. Entreprenöriell marknadsföring kompletterar existerande teorier, och tillsammans kan man hävda att de bildar något som kunde kallas modern marknadsföringsteori.
Bidragets översatta titel | In the interface between entrepreneurship and marketing |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Titel på värdpublikation | Yrittäjyyden jäljillä - ajatuksia yrittäjyydestä urana, omistajuutena ja markkinointiasenteena |
Redaktörer | Margit Niemelä |
Antal sidor | 13 |
Utgivningsort | Vaasa |
Förlag | VAMK University of Applied Sciences |
Utgivningsdatum | 2012 |
ISBN (tryckt) | 978-952-5784-14-5 |
Status | Publicerad - 2012 |
MoE-publikationstyp | B2 Del av en bok eller annat samlingsverk |
Publikationsserier
Namn | Other publications |
---|---|
Förlag | VAMK, University of Applied Sciences |
Nummer | C12 |
ISSN (tryckt) | 1797-5484 |
Nyckelord
- 512 Företagsekonomi