I gränssnittet mellan entreprenörskap och marknadsföring

Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKapitelVetenskaplig

Sammanfattning

Företag, stora som små, är verksamma på marknader som kan beskrivas som föränderliga, komplexa, riskfyllda, oförutsägbara, konkurrensutsatta, överlappande, fragmenterade o.s.v. Strukturerna förändras och kunderna är mera krävande. Nya tider kräver nya marknadsföringsmetoder. När omgivningen förändras, bör metoderna anpassas till verkligheten. Som ett svar på hur marknadsföringsmetoderna skall anpassas till de nya tiderna, har man inom forskningen bl.a. sökt svaret genom att integrera idéer från forskningen kring entreprenörskap i marknadsföringstänkandet. Forskningsområdet kallas entreprenöriell marknadsföring.

I denna diskussion klargörs vad begreppet entreprenöriell marknadsföring står för, samt vilka implikationer detta får för företagets verksamhet. Diskussionen tangerar även vad begreppet kan ha för betydelse för yrkeshögskoleundervisningen i marknadsföring. Entreprenöriell marknadsföring kompletterar existerande teorier, och tillsammans kan man hävda att de bildar något som kunde kallas modern marknadsföringsteori.
Bidragets titel på inmatningsspråkIn the interface between entrepreneurship and marketing
OriginalspråkSvenska
Titel på gästpublikationYrittäjyyden jäljillä - ajatuksia yrittäjyydestä urana, omistajuutena ja markkinointiasenteena
RedaktörerMargit Niemelä
Antal sidor13
UtgivningsortVaasa
FörlagVAMK University of Applied Sciences
Utgivningsdatum2012
ISBN (tryckt)978-952-5784-14-5
StatusPublicerad - 2012
MoE-publikationstypB2 Del av en bok eller annat samlingsverk

Publikationsserier

NamnOther publications
FörlagVAMK, University of Applied Sciences
NummerC12
ISSN (tryckt)1797-5484

Nyckelord

  • 512 Företagsekonomi

Fingeravtryck Fördjupa i forskningsämnen för ”I gränssnittet mellan entreprenörskap och marknadsföring”. Tillsammans bildar de ett unikt fingeravtryck.

Citera det här