Marknadsföringstänkande i Finland reflekterat i Stockmanns tidningsannonsering 1902-2002

Marja-Leena Elisabeth Sarvikivi

Forskningsoutput: TidskriftsbidragArtikelVetenskaplig

Sammanfattning

Under 1900-talet har Stockmann haft en unik position i Finland inom konsument-marknaden. I Stockmanns annonser kan karaktäristika i marknadsföringsteorier av-läsas innan marknadsföringsteori i egentlig mening tar form i Finland. Under hela det studerade seklet är rationella produktattribut och rationell argumentering frekventare än emotionell. Från 1960-talet framåt anknyter argumen-teringen i annonserna snarare till social än funktionell konsumtion.
OriginalspråkSvenska
Referentgranskad vetenskaplig tidskriftEkonomiska Samfundets Tidskrift
Volym2020
Utgåva2
Sidor (från-till)44-50
ISSN0013-3183
StatusPublicerad - 2020
MoE-publikationstypB1 Inlägg i en vetenskaplig tidskrift

Nyckelord

  • 512 Företagsekonomi

Citera det här