Prima vara! Språk- och stilhistoriska studier i finlandssvenska och svenska varuhusannonser under 1900-talet

Marika Tandefelt

Forskningsoutput: Bok/rapportBokVetenskapligPeer review

Sammanfattning

Vad säger språket i tidningsannonser om språkbruket och språkets utveckling? I fem delstudier analyseras svensk språkutveckling under 1900-talet utifrån tidningsannonser som varuhusen Stockmann i Helsingfors och Nordiska Kompaniet i Stockholm har publicerat. Studierna visar bl.a. hur rättstavningsreformen 1906 långsamt börjar tillämpas i annonsspråket, hur verben förlorar sin pluralisändelse och när varuhusen börjar tilltala sina kunder md du. Också balansen mellan olika ordklasser och användningen av adjektiv ägnas varsin studie.
OriginalspråkSvenska
UtgivningsortHelsingfors
FörlagSvenska litteratursällskapet i Finland
Antal sidor221
ISBN (tryckt)978-951-583-266-5
StatusPublicerad - 2013
MoE-publikationstypC1 Separat utgivet vetenskapligt verk

Publikationsserier

NamnSkrifter utgivna av Svenska litteratursällskapet i Finland
Nr.779
ISSN (tryckt)0039-6842
NamnStudier i nordisk filologi
Nr.85
ISSN (tryckt)0356-0376

Nyckelord

  • 612,1 Språkvetenskaper
  • reklamspråk
  • finlandssvenska
  • KOTA2013
  • Equis Base Room

Citera det här