Problem i samarbeten mellan konkurrerande små och medelstora företag

Annika Tidström, Henrik Virtanen

Forskningsoutput: TidskriftsbidragArtikelPeer review

Sammanfattning

Eftersom konkurrenter har liknande strategier och resurser för att nå samma kund, finns det en naturlig potential i dylika samarbeten. Exempel på fördelar är tillgång till nya distributionskanaler och marknader. Det existerar dock en kontinuerlig spänning i samarbeten mellan konkurrenter, i och med att det kan kännas lockande att utnyttja motpartens kunskaper och färdigheter för egen vinning.
I denna artikel undersöks problemen i samarbeten mellan konkurrenter. Resultaten baserar sig på en enkät som sändes till 345 små och medelstora företag i Österbotten. Av resultaten framgår att de mest förekommande problemen är: opportunism, konkurrens, informationsöverföring, beroende, asymmetri samt att behovet av samarbete upphör.
Bidragets titel på inmatningsspråkProblems in cooperation between competing SMEs
OriginalspråkSvenska
Referentgranskad vetenskaplig tidskriftEkonomiska Samfundets Tidskrift
Volym55
Utgåva3
Sidor (från-till)177-187
Antal sidor10
ISSN0013-3183
StatusPublicerad - 2002
MoE-publikationstypA1 Originalartikel i en vetenskaplig tidskrift

Nyckelord

  • 512 Företagsekonomi

Fingeravtryck

Fördjupa i forskningsämnen för ”Problem i samarbeten mellan konkurrerande små och medelstora företag”. Tillsammans bildar de ett unikt fingeravtryck.

Citera det här