Uutismediat vastuuttoman yritystoiminnan esiintuojina

Forskningsoutput: TidskriftsbidragArtikelVetenskapligPeer review

Sammanfattning

Vastuullisuudesta kirjoitetaan yhä enemmän, mutta vastuuttomuuden tutkimus on ollut vähäistä. Tässä artikkelissa tarkastelen, millainen rooli journalismilla on yritystoimintaan liittyvien epäkohtien ja väärinkäytösten selvittämisessä hybridissä mediatilassa. Tutkimukseni pääaineistona on 497 journalistisissa medioissa julkaistua uutisartikkelia, podcastia, radio-ohjelmaa, televisio-ohjelmaa, kolumnia, kommenttia tai pääkirjoitusta. Lisäksi aineistoon sisältyy yritysvastuutapauk- sille keskeisiä sosiaalisen median julkaisuja. Tutkimusaineiston perusteella kriittinen julkisuus liittyy erityisesti yritysten vastuuseen globaalissa taloudessa, työelämän etiikkaan, yritysten viestintään tai ympäristövaikutuksiin. Analysoin artikkelissa, millä tavoin vastuuttomuustapaukset näyttäytyvät journalistisissa medioissa. Tulokset havainnollistavat, miten yritysvastuukohut usein syntyvät erilaisten yhteiskunnallisten toimijoiden yhteistyönä. Voimme toisaalta havaita, miten yritystoiminnan vaikutuksista raportointiin liittyy jännitteitä eri tiedontuottajien välillä. Kansalaisjärjestöt ja vastuullisuusvaikuttajat voivat täydentää uutistoimittajien ja tutkivien journalistien työtä yhteiskunnallisten ongelmien ja epäkohtien esiintuojana.
Bidragets översatta titelThe role of news media in uncovering irresponsible business conduct
OriginalspråkFinska
Referentgranskad vetenskaplig tidskriftMedia & Viestintä
Volym46
Nummer1
Sidor (från-till)44-66
Antal sidor23
ISSN1798-3827
DOI
StatusPublicerad - 29.03.2023
MoE-publikationstypA1 Originalartikel i en vetenskaplig tidskrift

Nyckelord

  • 518 Medie- och kommunikationsvetenskap

Fingeravtryck

Fördjupa i forskningsämnen för ”Uutismediat vastuuttoman yritystoiminnan esiintuojina”. Tillsammans bildar de ett unikt fingeravtryck.

Citera det här